Hurra!

Kul!

Här står jag och är glad! Varför då kanske ni undrar? Jo, idag är det en alldeles speciell dag! GRATTIS PÅ INTERNATIONELLA AIDS-DAGEN!

Nu är ju det här ett lite känsligt ämne kanske, och det är väl bra att man uppmärksammar det här, speciellt i de länder där det är ett utbrett problem. Men i Sverige är det (vad jag har förstått :S) ett ganska litet problem. Aids försvinner i könssjuksdomsdjungeln och att fira (?) internationella aids-dagen känns ungefär lika aktuellt som att fira internationella gonorré-dagen. Och vi har ju så himla mycket mer eller mindre vettiga tema-dagar numera:
  • Fettisdagen
  • Kanelbulledagen
  • Alla hjärtans dag(en, öh)
  • Kristi förklaringsdag (jag vet inte vad det innebär riktigt, men Kristi förklarar nog det hoppas jag)
  • Den helige Mikaels dag (AWESOME!)
  • Tacksägelsedagen
  • Allahelgonadagen
  • Våffeldagen
  • Köttfärslimpedagen
Den sista var lögn, men ni fattar poängen. Det finns så mycket mer eller mindre fåniga dagar, som för det mesta går ut på att man ska köpa fåniga saker samt ge bort fåniga kort. Därför har jag lite svårt att ta internationella aids-dagen på allvar och känner hur fantasin skenar iväg. Jag ser hur man i framtiden pyntar med kondomgirlanger och skickar vykort där det står "Hoppas du får en fantastiskt dag! Grattis på internationella aids-dagen!" till varandra.

Tills nästa gång!

Kommentarer
Postat av: Rikard Elfgren

AIDS är inte en könssjukdom det är ett tillstånd där immunförsvaret har kollapsat och det kan orsakas av en mängd saker (däribland körtelfeber och HIV).

2010-12-01 @ 20:43:23
Postat av: Tove

Men åh, nu förstörde du mitt internationella gonorré-dagen-skämt. :(

Men, alltså, HIV är viruset som kan leda till AIDS, am I right? Och anledningen till att man inte kan kalla det för könssjukdom är att man kan få AIDS av annat än sexuellt umgänge? Eller?

2010-12-02 @ 08:06:37
Postat av: Rikard Elfgren

Man blir smittad av HIV... AIDS kanske man utvecklar en massa år senare.

2010-12-02 @ 16:06:57
Postat av: Tove

Man lär sig något nytt varje dag. :)

2010-12-02 @ 21:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0